Fotoalbum » Landschap » Populieren, met jong blad, in duinlandschap, Amsterdamse Waterleiding Duinen
Populieren, met jong blad, in duinlandschap, Amsterdamse Waterleiding Duinen
Copyright © Jan Vink
Deze foto mag niet zonder schriftelijke toestemming worden gebruikt!
Zie voorwaarden voor het gebruik van foto's van deze site.
Deze foto mag niet zonder schriftelijke toestemming worden gebruikt!
Zie voorwaarden voor het gebruik van foto's van deze site.
Populieren, met jong blad, in duinlandschap, Amsterdamse Waterleiding Duinen
Het effectvol fotograferen van landschappen is afhankelijk van veel factoren. Een panorama, dat er het ene moment gewoontjes uitziet, kan onder andere omstandigheden een juweel van een plaatje opleveren. Licht, kleuren, onderwerpen in het beeld en de compositie daarvan bepalen het uiteindelijke resultaat van een foto. Dan nog hangt het van de smaak van ieder mens afzonderlijk af of een foto voor hem of haar wel of niet aansprekend is.
Op deze foto, gemaakt in mei van het vorige jaar, is de invloed van de lente duidelijk aanwezig. Het jonge blad van de populieren heeft een oranje-gele kleur en het loof van de andere bomen en struiken heeft ook nog niet de verzadigd groene kleur van het blad in hoogzomer. De heerlijk blauwe lucht en de wolken zijn echt nodig om van deze foto een contrasterend geheel te maken. De kans is heel groot, dat dezelfde plaat enige minuten later niet boeiend meer zou zijn. De wolken hebben dan een andere positie aan het zwerk gekregen en daardoor kan ook het zonlicht een heel andere invloed hebben. Misschien wel veel feller, dus harder, of wellicht ook meer getemperd waardoor het licht het jonge blad minder op zou lichten. De compositie is dan vast en zeker ook heel anders geworden.
Het gebruik van een klein diafragma, een groter getal, is vaak essentieel voor een landschapsfoto. Details dichtbij, maar meestal ook die van veraf wil je graag scherp in beeld hebben. Bij het instellen van een kleiner diafragma vergroot je de scherptediepte van de lens. Onderwerpen op de foto zullen over een groter bereik, van dichtbij tot oneindig, scherp vastgelegd kunnen worden. De enig storende factor kan dan beweging veroorzaakt door de wind kunnen zijn. Beweging en scherpte in een foto gaan nu eenmaal niet samen, tenzij je in staat bent om een heel snelle sluitertijd te gebruiken. Het beeld wordt dan als het ware “bevroren”. Weinig of geen wind maakt het allemaal een stuk gemakkelijker.
Ik zat te genieten van een kopje koffie, toen mijn blik naar de overkant van het infiltratiekanaal werd getrokken, waar dit tafereel zich voor mijn ogen ontvouwde. Dit “schreeuwde” om het maken van een foto. Vanaf bijna hetzelfde standpunt heb ik dit jaar een foto gemaakt waarop het blad wel de donkergroene zomerkleur heeft aangenomen. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van het polarisatiefilter voor een dramatischer effect. Ik zal ter vergelijking die foto binnenkort ook op deze site plaatsen.
Foto gemaakt op: 1005-2010
Afmeting: 3648x2736 pixels / 30,89x23,16 cm
Bestanden: tiff / jpeg
Camera: Olympus E3
Gebruikte lens: Sigma 50-500 mm., four-thirds
Diafragma: 22
Focuslengte: 50 mm.
Sluitertijd: 1/50
ISO: 100
Het effectvol fotograferen van landschappen is afhankelijk van veel factoren. Een panorama, dat er het ene moment gewoontjes uitziet, kan onder andere omstandigheden een juweel van een plaatje opleveren. Licht, kleuren, onderwerpen in het beeld en de compositie daarvan bepalen het uiteindelijke resultaat van een foto. Dan nog hangt het van de smaak van ieder mens afzonderlijk af of een foto voor hem of haar wel of niet aansprekend is.
Op deze foto, gemaakt in mei van het vorige jaar, is de invloed van de lente duidelijk aanwezig. Het jonge blad van de populieren heeft een oranje-gele kleur en het loof van de andere bomen en struiken heeft ook nog niet de verzadigd groene kleur van het blad in hoogzomer. De heerlijk blauwe lucht en de wolken zijn echt nodig om van deze foto een contrasterend geheel te maken. De kans is heel groot, dat dezelfde plaat enige minuten later niet boeiend meer zou zijn. De wolken hebben dan een andere positie aan het zwerk gekregen en daardoor kan ook het zonlicht een heel andere invloed hebben. Misschien wel veel feller, dus harder, of wellicht ook meer getemperd waardoor het licht het jonge blad minder op zou lichten. De compositie is dan vast en zeker ook heel anders geworden.
Het gebruik van een klein diafragma, een groter getal, is vaak essentieel voor een landschapsfoto. Details dichtbij, maar meestal ook die van veraf wil je graag scherp in beeld hebben. Bij het instellen van een kleiner diafragma vergroot je de scherptediepte van de lens. Onderwerpen op de foto zullen over een groter bereik, van dichtbij tot oneindig, scherp vastgelegd kunnen worden. De enig storende factor kan dan beweging veroorzaakt door de wind kunnen zijn. Beweging en scherpte in een foto gaan nu eenmaal niet samen, tenzij je in staat bent om een heel snelle sluitertijd te gebruiken. Het beeld wordt dan als het ware “bevroren”. Weinig of geen wind maakt het allemaal een stuk gemakkelijker.
Ik zat te genieten van een kopje koffie, toen mijn blik naar de overkant van het infiltratiekanaal werd getrokken, waar dit tafereel zich voor mijn ogen ontvouwde. Dit “schreeuwde” om het maken van een foto. Vanaf bijna hetzelfde standpunt heb ik dit jaar een foto gemaakt waarop het blad wel de donkergroene zomerkleur heeft aangenomen. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van het polarisatiefilter voor een dramatischer effect. Ik zal ter vergelijking die foto binnenkort ook op deze site plaatsen.
Foto gemaakt op: 1005-2010
Afmeting: 3648x2736 pixels / 30,89x23,16 cm
Bestanden: tiff / jpeg
Camera: Olympus E3
Gebruikte lens: Sigma 50-500 mm., four-thirds
Diafragma: 22
Focuslengte: 50 mm.
Sluitertijd: 1/50
ISO: 100