Fotoalbum » Landschap » Woning, huis, met populieren bedekt met rijp, in het tuindersgebied van Heemskerk
Woning, huis, met populieren bedekt met rijp, in het tuindersgebied van Heemskerk
Copyright © Jan Vink
Deze foto mag niet zonder schriftelijke toestemming worden gebruikt!
Zie voorwaarden voor het gebruik van foto's van deze site.
Deze foto mag niet zonder schriftelijke toestemming worden gebruikt!
Zie voorwaarden voor het gebruik van foto's van deze site.
Woning, huis, met populieren bedekt met rijp, in het tuindersgebied van Heemskerk
Aanvriezende mist; een term die de lading wel en niet dekt. Wel in de zin van vochtdeeltjes, de mist, die zich door de vorst afzetten op objecten. Ik vind het echter wel tekort doen aan de schoonheid, die het helpt creëren. Wat een spektakel!
De sneeuwval van gisteren in combinatie met de vorst veroorzaakte 's nachts dus de aanvriezende mist. De omgeving werd bedekt met een laagje rijp. Als je rijp aan een nadere beschouwing onderwerpt, zie je dat het bestaat uit een soort kleine ijsnaaldjes. Deze “naaldjes” staan altijd van de wind af. Zij kunnen ook verder aangroeien en soms wel een indrukwekkend pakket aan ijs afzetten.
Op deze koude morgen hadden de inwoners van ons land het geluk getuige te mogen zijn van het verschijnsel aanvriezende mist. Je moest er wel voor in de juiste omgeving wonen en er ook vroeg voor uit de veren. Wind en instraling van de zon maken meestal een snel einde aan de bedekking met rijp; doodzonde eigenlijk.
Onderweg naar de duinen bij Heemskerk fietste ik door het westelijk tuindersgebied. Mijn blik werd getrokken door het panorama op deze foto. Onder andere omstandigheden was dit beeld mij eigenlijk nog nooit zo opgevallen.. Dit vroeg er gewoonweg om vastgelegd te worden. Onder dergelijke weersomstandigheden moet je wel extra gaan overbelichten. Door de vele “witten” in de foto is de camera geneigd deze te willen temperen, dus te onderbelichten. De donkere delen van de foto worden op die manier zeker te donker afgebeeld. Nu gebruik ik tegenwoordig steeds meer het histogram om de belichting achteraf te controleren. Het is altijd handig om ervoor te zorgen, dat het histogram aan de rechterzijde de zijkant bereikt. Het later, tijdens de bewerking, oplichten van een foto levert in de meeste gevallen meer digitale ruis op. Een tekort aan “zwarten” in een afbeelding is tot op bepaalde hoogte veel gemakkelijker te corrigeren. Op veel camera's kun je instellen, dat je tijdens de vertoning van de foto op je schermpje de highlights en/of shadows als een waarschuwing kunt laten zien. Dit zijn de “knipperende” delen in een foto. Hier vindt zogenaamde clipping plaats; dus te sterke overbelichting of onderbelichting c.q. uitgebeten witten of volgelopen zwarten. In beiden gevallen is geen detail meer waar te nemen. Zulke delen komen je foto niet ten goede. Dit kun je, in het geval van overbelichting, temperen door de belichting één of meerdere stops naar beneden bij te stellen. Als er sprake is van onderbelichting moet je de stops natuurlijk naar boven bijstellen. Dit wordt onder fotografen plussen en minnen genoemd.
Ik gebruik ook nog wel eens de low key of de high key mogelijkheid op de camera; in het menu onder gradatie. Low key bij foto's met veel schaduwtinten en high key voor afbeeldingen met veel lichte tinten. Met deze opties is het soms ook leuk experimenteren onder andere omstandigheden en dit kan dan verrassende resultaten opleveren.
Op de opname lijken de boomtoppen in het duin op de achtergrond te zweven in de lucht, dit wordt veroorzaakt door een mistflard waardoor een deel van de bomen aan het zicht wordt onttrokken.
Foto gemaakt op: 04-02-2012
Afmeting: 3648x2432 pixels / 30,89x20,59 cm
Bestanden: tiff / jpeg
Camera: Olympus E3
Gebruikte lens: Sigma 50-500 mm., four-thirds
Diafragma: 16
Focuslengte: 177 mm.
Sluitertijd: 1/80
ISO: 200
Statief: Manfrotto tripod
Aanvriezende mist; een term die de lading wel en niet dekt. Wel in de zin van vochtdeeltjes, de mist, die zich door de vorst afzetten op objecten. Ik vind het echter wel tekort doen aan de schoonheid, die het helpt creëren. Wat een spektakel!
De sneeuwval van gisteren in combinatie met de vorst veroorzaakte 's nachts dus de aanvriezende mist. De omgeving werd bedekt met een laagje rijp. Als je rijp aan een nadere beschouwing onderwerpt, zie je dat het bestaat uit een soort kleine ijsnaaldjes. Deze “naaldjes” staan altijd van de wind af. Zij kunnen ook verder aangroeien en soms wel een indrukwekkend pakket aan ijs afzetten.
Op deze koude morgen hadden de inwoners van ons land het geluk getuige te mogen zijn van het verschijnsel aanvriezende mist. Je moest er wel voor in de juiste omgeving wonen en er ook vroeg voor uit de veren. Wind en instraling van de zon maken meestal een snel einde aan de bedekking met rijp; doodzonde eigenlijk.
Onderweg naar de duinen bij Heemskerk fietste ik door het westelijk tuindersgebied. Mijn blik werd getrokken door het panorama op deze foto. Onder andere omstandigheden was dit beeld mij eigenlijk nog nooit zo opgevallen.. Dit vroeg er gewoonweg om vastgelegd te worden. Onder dergelijke weersomstandigheden moet je wel extra gaan overbelichten. Door de vele “witten” in de foto is de camera geneigd deze te willen temperen, dus te onderbelichten. De donkere delen van de foto worden op die manier zeker te donker afgebeeld. Nu gebruik ik tegenwoordig steeds meer het histogram om de belichting achteraf te controleren. Het is altijd handig om ervoor te zorgen, dat het histogram aan de rechterzijde de zijkant bereikt. Het later, tijdens de bewerking, oplichten van een foto levert in de meeste gevallen meer digitale ruis op. Een tekort aan “zwarten” in een afbeelding is tot op bepaalde hoogte veel gemakkelijker te corrigeren. Op veel camera's kun je instellen, dat je tijdens de vertoning van de foto op je schermpje de highlights en/of shadows als een waarschuwing kunt laten zien. Dit zijn de “knipperende” delen in een foto. Hier vindt zogenaamde clipping plaats; dus te sterke overbelichting of onderbelichting c.q. uitgebeten witten of volgelopen zwarten. In beiden gevallen is geen detail meer waar te nemen. Zulke delen komen je foto niet ten goede. Dit kun je, in het geval van overbelichting, temperen door de belichting één of meerdere stops naar beneden bij te stellen. Als er sprake is van onderbelichting moet je de stops natuurlijk naar boven bijstellen. Dit wordt onder fotografen plussen en minnen genoemd.
Ik gebruik ook nog wel eens de low key of de high key mogelijkheid op de camera; in het menu onder gradatie. Low key bij foto's met veel schaduwtinten en high key voor afbeeldingen met veel lichte tinten. Met deze opties is het soms ook leuk experimenteren onder andere omstandigheden en dit kan dan verrassende resultaten opleveren.
Op de opname lijken de boomtoppen in het duin op de achtergrond te zweven in de lucht, dit wordt veroorzaakt door een mistflard waardoor een deel van de bomen aan het zicht wordt onttrokken.
Foto gemaakt op: 04-02-2012
Afmeting: 3648x2432 pixels / 30,89x20,59 cm
Bestanden: tiff / jpeg
Camera: Olympus E3
Gebruikte lens: Sigma 50-500 mm., four-thirds
Diafragma: 16
Focuslengte: 177 mm.
Sluitertijd: 1/80
ISO: 200
Statief: Manfrotto tripod